Lees meer over de training

Medicatie Zorg

Blended learning

In de langdurende zorg gebruiken veel zorgvragers gedurende langere tijd verschillende medicijnen. Hierbij kan veel misgaan. Fouten kunnen voorkomen worden als zorgverleners deskundig zijn én als er een veilig medicatieproces is waarin ieders verantwoordelijkheden en taken duidelijk zijn. Ook zal beschreven moeten staan hoe je veilig kunt werken.

Het is belangrijk dat zorgverleners voldoende weten over medicijnen en toedieningswijzen. Ook moeten ze weten uit welke stappen het medicatieproces bestaat en wie voor welke stap verantwoordelijk is. Deze kennis vergroot veilige omgang met medicatie. 

Met deze modules willen we ook het belang laten zien van multidisciplinaire samenwerking rondom medicatie. Daarnaast willen we de kennis vergroten bij de zorgverleners over medicatie in het algemeen en relevante onderwerpen zoals polyfarmacie en medicatie bij ouderen.

Shape

Onderwerpen scholing

  1. Introductie Medicatie Zorg
  2. Verantwoordelijkheden en wet- en regelgeving
  3. Farmacodynamiek en farmacokinetiek
  4. Systematische en lokale toedieningsvormen
  5. De 10 stappen van het meditatieproces
  6. Distributiesystemen
  7. Specifieke zorgsituaties
  8. Veel voorkomende ziektebeelden en medicatie bij ouderen

Voorkom onnodige fouten

Vaak maken zorgverleners onnodige fouten met medicatie. Daarom is het belangrijk dat zij voldoende weten over medicijnen en toedieningswijzen. Ook moeten ze weten uit welke stappen het medicatieproces bestaat en wie voor welke stap verantwoordelijk is. Deze kennis vergroot veilige omgang met medicatie. 

De helft van de ziekenhuisopnames blijkt vermijdbaar

De helft van deze ziekenhuisopnames blijkt vermijdbaar. Het gaat met name om ouderen die schade oplopen door bijvoorbeeld verkeerde medicijnen, te hoge of te lage doseringen en bijwerkingen door reactie met andere medicijnen.

Multidisciplinair werken van belang

Met deze module willen we het belang laten inzien van multidisciplinaire samenwerking rondom medicatie en kennis vergroten bij de zorgverleners over medicatie in het algemeen de verschillende toedieningswijzen en andere relevante onderwerpen.

Verpleegkundigen of Verzorgenden

De docenten hebben ruime les en relevante praktijkervaring

  • Praktijkonderwijs: Locatie Middelbeers of in Amsterdam: € 250,- per persoon excl. btw.
  • Eventuele lunch is niet inbegrepen. Kosten voor koffie, thee, water en lesruimten in Middelbeers en Amsterdam zijn inbegrepen
  • Incompany training is mogelijk in overleg. Kosten die hieraan verbonden zijn (locatie, reiskosten docent koffie & thee etc.) zijn voor de aanvrager.
  • Kosten lesmateriaal/ verbruiksmateriaal zijn inbegrepen in de prijs en worden verzorgd/ meegebracht door de docent

Dit betreft een bijscholing voor geregistreerd verzorgenden of verpleegkundigen. De scholing voor verpleegkundigen gaat met name in het onderwerp farmacokinetiek en farmacodynamiek dieper op de stof in. Het volgen van scholing alléén is vaak onvoldoende om bepaalde handelingen te mogen verrichten. Het is van belang dat je altijd voldoet aan de juiste vooropleiding (=bevoegdheid) en beschikt over de daarbij behorende kennis & vaardigheden (= bekwaam zijn).

Het was zeker een top cursus. 

Ik heb nog nooit zo’n volledige cursus aangeboden gekregen. Met ruimte om ervaring uit te wisselen die tot het onderdeel te maken hebben. Jullie weven de cursus mooi samen met verhalen die cursisten vertellen waardoor er nog meer blijft beklijven van de cursus. 

En omdat de club cursisten klein was, was er meer interactie. Ik heb echt dingen geleerd wat ik bij andere cursussen van dit onderwerp nooit gehoord heb. 

Het is wel even bikkelen door de e-learning maar je haalt er zoveel uit. 

Super bedankt voor het aanbieden van de cursus. 

En voor de mooie certificaat. 

Groetjes, 

Wendy

De studieduur van de online hangt af van de aanwezige kennis en ervaring en hoe snel iemand leest en leert. Houdt rekening met een gemiddelde studieduur van circa 8 uur voor het onlineonderwijs. Vervolgens heeft het praktijkonderwijs een duur van 2 x 3 uur.

Het betreft blended learning. Een complete module Medicatie Zorg bestaat uit het volgen van E-learning met daarna bijpassend praktijkonderwijs.

De e-learning wordt gevolgd in de digitale leeromgeving van Inervo op het account van I Care Academy. Na het insturen van het inschrijfformulier en de betaling ontvangt de deelnemer een eigen inlog (op het I Care Academy account) en daarnaast een specifieke sleutel (code) om de module te kunnen volgen.

Het platform is schaalbaar op devices.

Aan beide modules zijn 14 studiepunten gewaardeerd door V&VN, Accreditatiebureau Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals (ID 44074 en ID 440072 zie de bijlagen). Indien V&VN accreditatie wenselijk is voor deze blended learning module, worden de accreditatiepunten bijgeschreven in het kwaliteitsregister. Accreditatiepunten kunnen alleen worden verwerkt als een geldig BIG-nummer of inschrijfnummer kwaliteitsregister ingevuld is tijdens de aanvraag voor deze scholing.

Na succesvolle afronding van de digitale module en het praktijkonderwijs via I Care Academy ontvangt de deelnemer via email ook een digitaal certificaat van I Care Academy.

Prijs module Medicatie Zorg voor Verpleegkundigen: € 120,00 (exclusief BTW)
Studie-uren voor deze module: 8
Accreditatiepunten V&VN: nu niet van toepassing

Praktijkonderwijs beschikbaar op aanvraag

Meer weten over deze scholingen?

KIJK BIJ ONS SCHOLINGSAANBOD OF NEEM CONTACT OP

Online scholing

Van de blended learning Medicatie Zorg

De e-learning wordt gevolgd in de digitale leeromgeving van Inervo op het account van I Care Academy. Na het insturen van het inschrijfformulier en de betaling ontvangt de deelnemer een eigen inlog (op het I Care Academy account) en daarnaast een specifieke sleutel (code) om de module te kunnen volgen.

Het platform is schaalbaar op devices.

  • Is de deelnemer bekend met procedures van het registreren, distribueren en checken van medicijnen
  • Kan de deelnemer de taken en verantwoordelijkheden in het medicijnproces benoemen
  • Weet de deelnemer wat het doel is van de verschillende wetten 
  • Kan de deelnemer beschrijven aan welke regels zorgverleners zich moeten houden met betrekking tot medicijnen
  • Kan de deelnemer beschrijven wat de algemene hygiënemaatregelen zijn
  • Heeft de deelnemer inzicht in de basisprincipes van farmacokinetiek
  • Kan de deelnemer de (ver)werking van medicijnen in het lichaam beschrijven
  • Kan de deelnemer de betekenis uitleggen van dosering en therapeutisch gebied 
  • Kan de deelnemer het verschil tussen lokaal en systemische toedieningsweg benoemen
  • Kan de deelnemer de verschillende toedieningswijzen van medicijnen en bijbehorende werkwijze
  • Kan de deelnemer de tien stappen van het medicatieproces benoemen met bijbehorende aandachtspunten benoemen:
    • Voorschrijven door de arts
    • Klaarmaken en afleveren
    • Afspraken maken met de zorgvrager
    • Uitzetten
    • Aanreiken
    • Toedienen/inname
    • Registreren en aftekenen
    • Signaleren en rapporteren
    • Evaluatie
    • Overdracht
    • Evaluatie
  • Kan de deelnemer de aandachtpunten in specifieke zorgsituaties benoemen ten aanzien van:
    • Medicatie en voeding
    • Slikproblemen
    • Therapieontrouw
    • Reacties en bijwerkingen
    • Zelfzorgmedicatie
    • Polyfarmacie
    • Zonodig medicatie
    • Veelvoorkomende ziektebeelden en medicatie bij ouderen
    • Opiumwet artikelen
    • Evaluatie

Overdracht

Praktijkonderwijs

Van de bleded learning Medicatie Zorg

De vooraf doorgenomen theorie wordt behandeld en als er vragen zijn zal hier verder op in gegaan worden. De deelnemers leren het belang van medicatieveiligheid en zijn op de hoogte van de wetgeving en hun eigen verantwoordelijkheid.  Ze (her)kennen de verschillende vormen, werkingen en toedieningswijze van medicijnen. Het praktijkgedeelte omvat ook de basishandelingen zoals subcutaan en intramusculair injecteren. Hierbij gaan we ervan uit dat deelnemer deze kennis en vaardigheid beheerst en zien we als een herhaling. Mocht het zo zijn dat blijkt dat deelnemer onvoldoende kennis en vaardigheid bezit op dit onderdeel dan zal deze geadviseerd worden om de desbetreffende module (opnieuw) te volgen.

  • Is de deelnemer bekend met procedures van het registreren, distribueren en checken van medicijnen
  • Kan de deelnemer de taken en verantwoordelijkheden in het medicijnproces benoemen
  • Weet de deelnemer wat het doel is van de verschillende wetten 
  • Kan de deelnemer beschrijven aan welke regels zorgverleners zich moeten houden met betrekking tot medicijnen
  • Kan de deelnemer beschrijven wat de algemene hygiënemaatregelen zijn
  • Heeft de deelnemer inzicht in de basisprincipes van farmacokinetiek
  • Kan de deelnemer de (ver)werking van medicijnen in het lichaam beschrijven
  • Kan de deelnemer de betekenis uitleggen van dosering en therapeutisch gebied 
  • Kan de deelnemer het verschil tussen lokaal en systemische toedieningsweg benoemen
  • Kan de deelnemer de verschillende toedieningswijzen van medicijnen en bijbehorende werkwijze
  • Kan de deelnemer de tien stappen van het medicatieproces benoemen met bijbehorende aandachtspunten benoemen:
    • Voorschrijven door de arts
    • Klaarmaken en afleveren
    • Afspraken maken met de zorgvrager
    • Uitzetten
    • Aanreiken
    • Toedienen/inname
    • Registreren en aftekenen
    • Signaleren en rapporteren
    • Evaluatie
    • Overdracht
    • Evaluatie
  • Kan de deelnemer de aandachtpunten in specifieke zorgsituaties benoemen ten aanzien van:
    • Medicatie en voeding
    • Slikproblemen
    • Therapieontrouw
    • Reacties en bijwerkingen
    • Zelfzorgmedicatie
    • Polyfarmacie
    • Zonodig medicatie
    • Veelvoorkomende ziektebeelden en medicatie bij ouderen
    • Opiumwet artikelen
    • Evaluatie

Overdracht

Door het gebruik van verschillende interactieve werkvormen zal de theorie behandeld worden. Herhalingen en toetsen van reeds opgedane kennis zal afgewisseld worden met het bespreken van actuele praktijksituaties. Hierdoor zullen de kandidaten theorie en praktijk gemakkelijk met elkaar kunnen blijven verbinden. 

 

De data van het bijbehorende praktijkonderwijs worden in overleg met de opdrachtgever/aanvrager en de docent vastgesteld. Dit kan (in overleg) ingepland worden op een eigen locatie. Hiervoor kunnen extra kosten in rekening gebracht worden.

De groepsgrootte voor praktijkonderwijs is maximaal 12 personen en de scholing gaat ook door wanneer deelnemers zich afmelden en de deelnemersgroep daardoor kleiner wordt.